Dragă ascultătorule,

Mă vei întreba : “De ce George Enescu și Rapsodiile sale? Se mai poate spune ceva nou? Se poate cânta și altfel decât s-a cântat până acum? De ce te-ai încumeta să imprimi ceea ce înaintea ta au realizat inegalabil dirijori precum Celibidache sau Silvestri? Ce vrei să spui nou în demersul tău artistic?”

Răspunsul este ușor de intuit. Prin acest disc dorim să spunem că și noi îl iubim pe Enescu, iar ceea ce vei asculta este emanația acestei bucurii a propriei noastre întâlniri cu cele două capodopere enesciene.

Studiul textului muzical enescian este în sine o aventură a cunoașterii, iar muzica ce ți se revelează te învață treptat lecția libertății. O multitudine de teme, informații sonore sau frânturi de sentimente îngemănate prin muzică conviețuiesc  în același spațiu-timp al eterofoniei enesciene, creat prin vestita tehnică a unificării contrariilor.

Adică un “heteros” (diferit, altfel) poate fi “sim” (împreună) și omogen. Muzica sa ne dă astfel pilda unui alt tip de înțelegere asupra universului, o pildă a multidimensionalului. “Armonia” subzistentă a eterofoniei sale este modelul perfect de unitate în diversitate, de armonie în tot și în toate, de conviețuire frumoasă alături de cei care nu sunt ca noi și nu ne împărtășesc ideile. Muzica lui Enescu plânge cu un ochi și râde cu celălalt. Uneori o temă tristă conviețuiește cu o temă veselă, iar peste ele, contrapunctic, auzim glasul destinului expus de o a treia temă, ca și cum în fiecare sentiment trist s-ar oglindi o rază de speranță sau fiecare explozie de bucurie ar avea și patina nostalgiei…

P.S.

Valurile Dunării de Iosif Ivanovici este a treia lucrare pe care am imprimat-o pentru acest disc dedicat creației simfonice românești. Îmbrăcămintea orchestrală este superbă. Nu întâmplător lucrarea a fost des confundată cu suita de valsuri “Dunărea Albastră” scrisă de Johann Strauss fiul.

Cu drag,

Daniel

Rapsodiem – de la Geneză la Centenar

 

✅ În anul 2017,  Orchestra Metropolitană București imprima sub bagheta dirijorului Daniel Jinga discul Rapsodiem, ce conține cele două  rapsodii ale lui George Enescu și suita de valsuri Valurile Dunării de Iosif Ivanovici. Artiștii își propuneau atunci aducerea muzicii enesciene în conștiința tinerei generații și promovarea muzicii simfonice românești în mediul online.

✅ În anul 2018, anul sărbătoririi Centenarului Marii Uniri, apare ideea realizării unui film de scurt metraj ce are ca punct de plecare  Rapsodia I enesciană. Acesta urma să apropie și mai mult publicul larg de muzica, valorile naționale si frumusețile naturale ale României. Providențial,  ideea este îmbrățișată și implementată de către Asociația Municipiilor din România.

✅ Filmul a fost realizat în cadrul proiectului “Rapsodiem – de la Geneză la Centenar”, proiect finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale. Regizorul basarabean Alla Dontu a ales să distribuie  artiștii care au imprimat coloana sonoră,  Orchestra Metropolitană București și dirijorul  Daniel Jinga devenind astfel, personajele principale alături de actrița Catinca Nistor și copii Rareș Jinga și Roberta Mitache. Filmările au implicat 180 de actanți, au durat două luni și au avut loc în zone pitorești ale României – Platoul Bucegi, Vulcanii Noroioși, Ochiul Bei, Valea Zânelor, Tabăra de sculptură Măgura și Cazanele Dunării.

✅ Prin  prospețimea și  claritatea interpretării muzicale dublată de apelarea la forța vizualului bazat pe frumusețile naturale ale României, filmul capătă  valențele unui demers autentic de promovare a culturii și identității naționale și se constituie într-unul dintre cele mai valoroase proiecte culturale derulate în cadrul programului „Centenar”